De kracht van MDT in het vo: webinar 15 april 2025

MDT kan het onderwijs verrijken, wanneer deze aansluit op bestaande onderwijsdoelen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Oberon en het Kohnstamm Instituut. Op 15 april 2025 organiseert het Landelijk Ondersteuningsplatform samen met het Expertisepunt LOB en het Expertisepunt Burgerschap een inspirerend webinar over MDT in het voortgezet onderwijs. Meld je aan voor het webinar en ontdek hoe MDT het onderwijs kan verrijken.

In dit webinar gaan we met drie scholen in gesprek over hoe je met MDT onderwijsdoelen als burgerschap en LOB kunt verrijken en verdiepen. Zo is bij het Montessori College in Nijmegen MDT volledig gekoppeld aan hun burgerschapsonderwijs. "Maatschappelijke Diensttijd past perfect bij de visie van het Montessori College en het Agora-onderwijs," aldus rector-bestuurder Léon Lucas. "We vinden het belangrijk dat onze leerlingen kritisch leren denken en sociaal leren buiten de school, met hoofd, hart en handen." Leerlingen krijgen de mogelijkheid om zelf een organisatie te kiezen, waarbij ze het traject bedenken en uitvoeren. Er zijn diverse trajecten beschikbaar, variërend van een MDT in de ouderenzorg tot programma’s rondom nieuwkomers en schuldenproblematiek.

Lees hier het hele interview met Roelant Wijngaards en Jeroen Gremmen. Op de website van het Landelijk Ondersteuningsplatform MDT (LOM) vind je meer voorbeelden en inspiratie.

Aanmelden voor het webinar

Je kunt je hier aanmelden voor het webinar over MDT in het voortgezet onderwijs. Heb je vragen of zijn er onderwerpen die je graag besproken ziet in het webinar? Stuur deze dan in via info@onderwijsplatformmdt.nl of via de LinkedIn-pagina van het LOM.

 

Onderzoek over MDT in het Onderwijs

De Maatschappelijke Diensttijd biedt leerlingen in het praktijkonderwijs, Internationale Schakelklassen (ISK’s), en vo-scholen waardevolle kansen om zich te ontwikkelen en ervaring op te doen in de samenleving. Dit blijkt uit het rapport Duurzame verbinding tussen MDT en het onderwijs, dat onderzoeksbureau Oberon en het Kohnstamm Instituut op 3 maart 2025 publiceerden. Uit het onderzoek blijkt ook, dat MDT een verrijking vormt voor het onderwijs wanneer deze aansluit op bestaande onderwijsdoelen, zoals LOB en Burgerschap. In het onderzoek kun je ook lezen wat scholen nodig hebben om MDT structureel te integreren in het onderwijs.