Oproep: hoe kunnen we administratieve lasten verminderen?
Hoeveel tijd besteden leraren aan administratieve taken? En hoe kunnen we de administratieve lasten voor scholen verminderen? Dit onderzoeken ResearchNed en KBA Nijmegen in opdracht van het ministerie van OCW. We nodigen leraren graag uit om gedurende één week bij te houden hoeveel tijd zij besteden aan administratie. Ook gaan we in februari en maart 2025 graag in gesprek met schoolleiders over de oorzaken én aanpakken van administratieve lasten.
Het onderzoek wordt uitgevoerd, omdat het kabinet de regeldruk en de administratieve lasten in het onderwijs fors wil verlagen. Om zicht te krijgen op de tijd die leraren besteden aan bepaalde taken, vragen we hen om mee te doen aan een compact tijdschrijfonderzoek. Dat kost hooguit een paar minuten per dag. Leraren die meedoen krijgen gedurende één week aan het eind van iedere werkdag een oproep om voor een beperkt aantal taken door te geven hoeveel tijd ze hieraan hebben besteed.
Meedoen aan het tijdschrijfonderzoek?
Wil je meedoen met het onderzoek? Vul dan het aanmeldformulier in! Heb je een vraag of opmerking? Mail dan naar onderzoek@researchned.nl.
Heb je een paar maanden geleden ook al meegewerkt aan een vragenlijstonderzoek van ResearchNed over administratieve lasten? Ook dan is je inbreng waardevol, omdat we in deze fase preciezer vragen naar de tijd die bepaalde taken kosten.
Bij aanmelding vragen we naar enkele achtergrondkenmerken en naar je mailadres (voor de oproep). Persoonlijke gegevens vernietigen we na dit onderzoek weer en onderzoeksresultaten worden uiteraard geheel geanonimiseerd verwerkt.
In gesprek over administratieve lasten met schoolleiders VO en VSO
Daarnaast gaat ResearchNed in februari en maart 2025 graag in gesprek met een aantal schoolleiders, om dieper in te gaan op de oorzaken én aanpakken van administratieve lasten binnen de school. Meedoen aan een gesprek kan online of op locatie. Wil je meedoen? Mail dan naar onderzoek@researchned.nl. Ook vragen en opmerkingen naar aanleiding van dit onderzoek zijn welkom op dit mailadres.