Masterclass ‘Zicht op de les’ op 5 maart 2025

De kwaliteit van de lessen die leraren geven is een van de belangrijkste factoren voor het leren van leerlingen. Het is daarom essentieel om zicht te hebben op de leskwaliteit om daarmee te onderzoeken wat goed gaat en waar ruimte is voor verbetering. Zo kan samen worden gewerkt aan het verbeteren van de leskwaliteit op school. Ontwikkelkracht organiseert hierover op woensdag 5 maart van 16:00 tot 19:30 uur de masterclass ‘Zicht op de les’ – meten en verbeteren van leskwaliteit op school.

Onder leiding van Hannah Bijlsma (onderzoeker), Yaëlle van de Stolpe en Roel Scholman (Expertiseschool RKBS de Drie Koningen) krijgen jullie in deze masterclass waardevolle inzichten uit wetenschap en praktijk.

Wat kun je verwachten?

  • Inzichten uit het boek ‘Zicht op de les’: Hannah Bijlsma, ervaren leraar en onderzoeker, deelt haar expertise over effectief lesgeven en leskwaliteit;
  • Praktijkvoorbeelden van Expertiseschool RKBS de Drie Koningen; leraar Roel Scholman en schoolleider Yaëlle van de Stolpe laten zien hoe hun schoolteam systematisch werkt aan betere lessen met meetbare resultaten;
  • Interactieve gesprekken: Stel je vragen, deel ervaringen en leer van andere leraren, schoolleiders, onderzoekers en beleidsmakers.

Daarnaast verzorgen we een eenvoudige maaltijd en na de bijeenkomst is er de gelegenheid om het boek ‘Zicht op de les’ te kopen.

Waarom deze masterclass volgen?

  • Leer hoe je leskwaliteit meetbaar maakt en hier in je team mee aan de slag kan gaan;
  • Ontvang praktische handvatten voor betere lessen;
  • Laat je inspireren door bewezen strategieën uit de praktijk.

Programma:

  • 16:00 – Inloop
  • 16:30 – Welkom
  • 16:45 – Presentatie Hannah Bijlsma: Zicht op de les
  • 17:45 – Praktijkvoorbeeld Expertiseschool RKBS de Drie Koningen
  • 19:00 – Afsluiting en maaltijd
  • Datum: Woensdag 5 maart 2025
  • Tijd: 16:30 – 19:30 uur (inloop vanaf 16:00)
  • Locatie: Rijnstraat 50, Den Haag (Ruimte Uppsalaplein)
  • Doelgroep: Onderwijsprofessionals in het primair en voortgezet onderwijs

Meer informatie of aanmelden voor deze bijeenkomst?

Aanmelden voor de bijeenkomst kan via dit formulier. Bij vragen kunnen jullie contact met ons opnemen via expertisescholenontwikkelkracht@minocw.nl.   

Over de sprekers:

  • Hannah Bijlsma: Leraar, postdoctoraal onderzoeker en auteur van ‘Zicht op de les’. Ze combineert praktijkervaring met wetenschappelijk onderzoek naar effectief lesgeven en leskwaliteit.
  • Yaëlle van de Stolpe: Schoolleider op RKBS de Drie Koningen. Ze werkt met haar team aan beter onderwijs door onderzoek en praktijk te verbinden.
  • Roel Scholman: Leraar op RKBS de Drie Koningen. Verantwoordelijk voor het leertraject ‘Samen werken aan effectieve lessen’ binnen Ontwikkelkracht.
     

Samen bouwen aan beter onderwijs: Ontwikkelkracht brengt onderzoek en praktijk samen

Met Ontwikkelkracht brengen we een beweging op gang waarin schoolteams hun onderwijs doorlopend verbeteren aan de hand van kennis uit onderzoek en praktijk. Over tien jaar is co-creatie tussen leraren en onderzoekers de standaard, weet elk schoolteam de benodigde kennis te vinden en te gebruiken en heeft evidence-informed werken de weg naar ieder klaslokaal gevonden. De positieve effecten hiervan op de leerprestaties én op werkplezier zijn te meten en te merken! We ondersteunen scholen met de ruimte, tijd en kennis die nodig zijn voor goed onderwijs. Dit realiseren we met onze samenwerkingspartners: Groeikracht, De Transformatieve School, Education Lab NL, Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), en Expertisescholen Ontwikkelkracht.

Expertisescholen Ontwikkelkracht – Scholen leren van scholen

Op scholen is veel expertise en ervaring met wat wel en niet werkt. Het is waardevol voor de ontwikkeling van andere scholen als leraren en schoolleiders de kans krijgen om deze expertise te delen. Ontwikkelkracht biedt begeleiding, tijd en ruimte om dat waar de school goed in is over te dragen aan andere scholen. Binnen Expertisescholen Ontwikkelkracht leren verschillende scholen van elkaar en dragen Expertisescholen hun effectieve werkwijze of aanpak over op andere scholen.