Voorstel ontwikkeld voor een landelijke norm voor basisondersteuning
Hoe kan je als leraar hoogbegaafde leerlingen zo goed mogelijk ondersteunen? En welke hulp kan je als dyslectische leerling krijgen van school? Voor leerlingen, ouders én leraren wordt het duidelijker welke ondersteuning zij in ieder geval van iedere school in Nederland mogen verwachten voor de eerste drie ondersteuningsgebieden; lees- en spellingsproblemen en dyslexie, (hoog)begaafdheid en taak/werkgedrag. De AOb en Ouders & Onderwijs ontwikkelden daarvoor een voorstel voor een landelijke norm voor basisondersteuning.
Het ministerie van OCW zal de norm wettelijk vastleggen, zodat iedereen straks weet welke hulp ze kunnen bieden én krijgen. De komende tijd bekijkt het ministerie voor welke andere ondersteuningsgebieden, bijvoorbeeld voor rekenen, er ook een norm moet komen.
De landelijke norm voor de basisondersteuning moet de verschillen in ondersteuning tussen de samenwerkingsverbanden verminderen. Daarnaast moet de norm ervoor zorgen dat scholen en leraren meer duidelijkheid krijgen over wat er van hen wordt verwacht in de klas.