Rapport over ABA-behandelmethode gepubliceerd
Ouders voelen zich soms door school onder druk gezet om een behandelmethode te volgen, zo blijkt uit onderzoek van het Nederlands Autisme Register (NAR) naar de ABA-behandelmethode. Scholen spelen een belangrijke rol in het welzijn van leerlingen door problemen te signaleren en ouders te ondersteunen, maar het is belangrijk de keuze voor specifieke behandelingen of interventies over te laten aan gekwalificeerde specialisten.
ABA is een verzamelnaam voor een behandelvorm voor kinderen met autisme. Deze behandelingen richten zich bijvoorbeeld op problemen met sociaal contact, taalachterstand, moeite met omgaan met prikkels of aandachtsproblemen. Uit het onderzoek van NAR naar deze behandelmethode blijkt dat ongeveer vijftien procent van de deelnemers aan het onderzoek het advies voor ABA kreeg van een onderwijsprofessional. Een vergelijkbaar percentage gaf aan dat een school eiste dat een leerling de ABA-behandeling zou krijgen.
Geen behandeling adviseren of verplichten
Niet elke behandeling is geschikt voor elke leerling, omdat ieder kind unieke behoeften en omstandigheden heeft. Daarom is een terughoudende rol van scholen belangrijk. Van het eisen van een specifieke behandeling, bijvoorbeeld om deel te kunnen blijven nemen aan het onderwijs, mag nooit sprake zijn. Scholen kunnen leerlingen en ouders ondersteunen door hen te informeren over beschikbare hulpbronnen en hen, indien nodig, door te verwijzen naar bijvoorbeeld de huisarts. Dit waarborgt dat elke leerling de best mogelijke, op maat gemaakte zorg krijgt van professionals met de juiste expertise. Zo kunnen scholen zich ook blijven richten op hun kernfunctie: het bieden van kwalitatief goed onderwijs en het bevorderen van een veilige en ondersteunende leeromgeving voor leerlingen.