Subsidie brugfunctionaris: leren van de ervaringen van scholen

Ruim duizend scholen ontvangen vanaf schooljaar 2024-2025 subsidie om een brugfunctie op school op te zetten of te versterken. Het ministerie van OCW laat onderzoek doen naar de ervaringen met de subsidie, zodat scholen van elkaar kunnen leren. Ook komen er nog dit jaar kennisdelingsactiviteiten zoals digitale vragenuren en regionale bijeenkomsten.

Het onderzoek heeft als doel inzicht te krijgen in de manieren waarop scholen de subsidie inzetten en op de effecten van de subsidie. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Oberon, Kohnstamm Instituut en de Universiteit van Twente en duurt tot en met juni 2027. De tussenrapportages komen al eerder beschikbaar, zodat scholen de uitkomsten meteen kunnen benutten.

Scholen die de subsidie voor de brugfuncties ontvangen, ontvangen binnenkort meer informatie over het onderzoek en hoe zij hieraan kunnen meedoen. Heeft u vragen over het onderzoek? Dan kunt u contact opnemen met Michiel van der Grinten van Oberon via MvdGrinten@oberon.eu of 06- 2652 4066.

Kennisdelen over de brugfunctie

Tijdens de looptijd van de subsidieregeling brugfunctionaris (de schooljaren 2024-2025, 2025-2026 en 2026-2027), organiseren het Jeugdeducatiefonds, de Hanze Hogeschool en de gemeente Groningen enkele kennisdelingsactiviteiten over de brugfunctionaris. Er komen digitale vragenuren, regionale leerkringen, trainingen en lokale intervisiebijeenkomsten. Ook komt er een netwerk van ambassadeurs: brugfunctionarissen, schoolleiders en medewerkers van gemeenten die bijdragen aan de kennisdelingsactiviteiten.

Binnenkort gaan de uitnodigingen voor de eerste bijeenkomsten de deur uit en start de werving voor het netwerk van ambassadeurs. Voor meer informatie kunt u de website van de Gelijke Kansen Alliantie in de gaten houden.