Oproep: doe mee aan onderzoek naar leerlingvolgsystemen in de onderbouw
Op 17 september 2024 ontvangen alle middelbare scholen een korte vragenlijst over leerlingvolgsystemen. De vragenlijst is onderdeel van een onderzoek door onderzoeksbureau Oberon in opdracht van het ministerie van OCW. We zouden het zeer waarderen als u de vragenlijst invult! Ook kunt u meedoen aan een van de focusgroepen over leerlingvolgsystemen met docenten en leerlingen.
Veel scholen voor voortgezet onderwijs gebruiken een leerlingvolgsysteem in de onderbouw. Het ministerie van OCW wil zicht krijgen op hoeveel scholen een leerlingvolgsysteem gebruiken, welke systemen dit zijn en hoe scholen de leerlingvolgsystemen gebruiken. Daarom voert Oberon voert dit onderzoek uit. Het ministerie van OCW neemt de uitkomsten van het onderzoek mee als input voor een wetgevingstraject om het gebruik van een leerlingvolgsysteem in het voortgezet onderwijs te verplichten. We stellen het daarom zeer op prijs als u meedoet aan dit onderzoek.
Leerlingvolgsystemen in het vo
In het primair onderwijs is het al verplicht een leerlingvolgsysteem te gebruiken. Basisscholen zijn gewend om periodiek de vaardigheden van hun leerlingen te meten. Door de uitkomsten van verschillende meetmomenten met elkaar te vergelijken, kunnen scholen de ontwikkeling volgen van de leerling en van de klas.
Ook voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn er verschillende leerlingvolgsystemen beschikbaar, zoals AMN, Cito volgsysteem VO, JIJ! (ICE), Diataal en Route VO-LVS. Staatssecretaris Mariëlle Paul heeft, nog in haar rol als minister, het voornemen aangekondigd om het ook voor het voortgezet onderwijs te verplichten om een leerlingvolgsysteem te gebruiken.
Er zijn op dit moment nog geen wettelijke voorschriften voor leerlingvolgsystemen, waardoor de kwaliteit van deze systemen niet kan worden gewaarborgd. De uitkomsten van het onderzoek leveren input voor zulke wettelijke voorschriften. Daarbij betrekken we graag uw ervaringen en inzichten.
Vragenlijst en focusgroepen
Om zicht te krijgen op het gebruik van leerlingvolgsystemen in het voortgezet onderwijs, ontvangen alle scholen voor voortgezet onderwijs op 17 september 2024 een korte vragenlijst. We vragen iedere onderwijsvestiging om deze in te vullen.
De vragenlijst wordt gestuurd naar het algemene e-mailadres van de school en kan worden ingevuld door de schoolleider, afdelingsleider of coördinator van de onderbouw.
Daarnaast organiseren de onderzoekers in het najaar van 2024 enkele focusgroepen met docenten en leerlingen over leerlingvolgsystemen. We zijn nieuwsgierig naar hoe scholen het leerlingvolgsysteem gebruiken, wat de ervaringen van scholen en leerlingen en hoe het gebruik van een leerlingvolgsysteem leerlingen en docenten kan motiveren.
Meer informatie over meedoen aan deze focusgroepen vindt u in de vragenlijst die uw school op 17 september 2024 ontvangt.
Heeft u vragen over dit onderzoek? Neem dan contact op met Suzanne Gerritsen, onderzoeker bij Oberon.
Dit onderzoek is onderdeel van een groter onderzoek naar kwaliteitseisen en gebruikscriteria van leerlingvolgsystemen. Oberon voert dit onderzoek uit samen met de Universiteit Twente en Stichting Cito.