Nieuwe visualisaties over de regels rondom toelaatbaarheidsverklaringen
Om de complexe regelgeving rondom toelaatbaarheidsverklaringen te verduidelijken, heeft het ministerie van OCW een nieuwe visualisatie en een volgschema gepubliceerd over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) en het aanmelden van leerlingen voor sbo, pro, en (v)so. Deze hulpmiddelen verduidelijken de wet- en regelgeving voor scholen en samenwerkingsverbanden, zodat onduidelijkheid over het aanvraagproces niet tot onnodige extra administratieve lasten leidt.
De interactieve visualisatie bevat verschillende pagina's die de verschillende onderdelen van de TLV-procedure belichten en die een overzicht bieden van de daarbij horende vereiste documentatie en van de rollen, rechten en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen. Het volgschema helpt scholen om het juiste samenwerkingsverband voor een TLV-aanvraag te bepalen. Dit kan vooral ingewikkeld zijn wanneer een jongere residentieel onderwijs heeft gevolgd in een jeugdhulpinstelling, justitiële jeugdinrichting of jeugdzorginstelling en (opnieuw) een TLV nodig heeft voor het gespecialiseerd onderwijs of voor het praktijkonderwijs.
Deze publicaties maken deel uit van de maatregel 'Minder administratie voor leraren en scholen' binnen de verbeteraanpak passend onderwijs, die zich richt op de TLV en het ontwikkelingsperspectief (OPP). In de verbeteraanpak staan 25 maatregelen die de voorwaarden voor passend onderwijs verder op orde brengen en duidelijk maken wat van alle actoren in het stelsel mag worden verwacht. Door scholen beter te informeren, wordt beoogd dat de administratieve lasten afnemen, zodat er meer tijd vrijkomt voor het primaire onderwijsproces.
Samenwerking in werkgroep
In de werkgroep OPP & TLV werkt het ministerie van OCW samen met vertegenwoordigers van samenwerkingsverbanden, sectororganisaties, ouders en leerlingen om het beleid verder te ontwikkelen en om alle belanghebbenden goed toe te rusten binnen passend onderwijs. Zo starten dit schooljaar (2024-2025) Train-de-trainer-trainingen voor onderwijsprofessionals en (vertegenwoordigers van) ouders en leerlingen om het gebruik van het OPP te verbeteren en te bevorderen. De volgende stap is te verkennen, hoe het complexe systeem voor de afgifte van toelaatbaarheidsverklaringen eenvoudiger kan worden ingericht, om administratieve lasten verder te verminderen en onnodige bureaucratie en ervaren onrechtvaardigheden bij wisseling van school en samenwerkingsverband tegen te gaan.