Aanpak basisvaardigheden op scholen werpt eerste vruchten af

Iedere leerling moet goed kunnen lezen, schrijven en rekenen, digitaal vaardig zijn en weten hoe de samenleving werkt. Met hulp van het Masterplan basisvaardigheden zijn steeds meer scholen hier hard mee aan de slag. De eerste voorzichtige resultaten zijn al zichtbaar, schrijft minister Paul in de vierde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden. Het is belangrijk om deze koers nu vast te houden. De praktijkverhalen en duurzame interventies op Masterplan basisvaardigheden.nl, kunnen hierbij helpen.

Inmiddels werken ruim 3.000 scholen in het primair en voortgezet onderwijs met de subsidie Verbetering basisvaardigheden. Daar komen voor de zomervakantie van 2024 nog 2.150 scholen bij. De subsidie is bedoeld voor aanpakken om de basisvaardigheden te verbeteren die gebaseerd zijn op inzichten uit de wetenschap en uit de onderwijspraktijk.

Structurele financiering

Het is de bedoeling dat scholen vanaf 2027 gebruik kunnen maken van een nieuwe vorm van bekostiging om de basisvaardigheden blijvend te verbeteren. Dankzij deze gerichte bekostiging, kunnen scholen dan voor de langere termijn plannen maken.

Website en inspiratieverhalen

Bent of wilt u ook aan de slag met de basisvaardigheden? Kijk dan op Masterplan basisvaardigheden.nl voor informatie over het masterplan, evidence-informed interventies of hoe andere scholen al werken aan de basisvaardigheden.

In onderstaande praktijkverhalen vertellen onderwijsprofessionals over de stappen die zij zetten om het onderwijs in de basisvaardigheden te verbeteren:

Video over vakoverstijgend rekenen-wiskunde vo

Video over professionaliseren en gespreid leiderschap

Video over evidence-informed werken

Interview: 'We willen jongvolwassenen een betere positie in de samenleving geven’