Aanpak basisvaardigheden op scholen werpt eerste vruchten af
Iedere leerling moet goed kunnen lezen, schrijven en rekenen, digitaal vaardig zijn en weten hoe de samenleving werkt. Met hulp van het Masterplan basisvaardigheden zijn steeds meer scholen hier hard mee aan de slag. De eerste voorzichtige resultaten zijn al zichtbaar, schrijft minister Paul in de vierde voortgangsbrief Masterplan basisvaardigheden. Het is belangrijk om deze koers nu vast te houden. De praktijkverhalen en duurzame interventies op Masterplan basisvaardigheden.nl, kunnen hierbij helpen.
Inmiddels werken ruim 3.000 scholen in het primair en voortgezet onderwijs met de subsidie Verbetering basisvaardigheden. Daar komen voor de zomervakantie van 2024 nog 2.150 scholen bij. De subsidie is bedoeld voor aanpakken om de basisvaardigheden te verbeteren die gebaseerd zijn op inzichten uit de wetenschap en uit de onderwijspraktijk.
Structurele financiering
Het is de bedoeling dat scholen vanaf 2027 gebruik kunnen maken van een nieuwe vorm van bekostiging om de basisvaardigheden blijvend te verbeteren. Dankzij deze gerichte bekostiging, kunnen scholen dan voor de langere termijn plannen maken.
Website en inspiratieverhalen
Bent of wilt u ook aan de slag met de basisvaardigheden? Kijk dan op Masterplan basisvaardigheden.nl voor informatie over het masterplan, evidence-informed interventies of hoe andere scholen al werken aan de basisvaardigheden.
In onderstaande praktijkverhalen vertellen onderwijsprofessionals over de stappen die zij zetten om het onderwijs in de basisvaardigheden te verbeteren:
Video over vakoverstijgend rekenen-wiskunde vo
- Op het Alfrinkcollege in Deurne werken de leerkrachten toe naar dezelfde rekenaanpak bij elk vak. Met als resultaat straks een meer uniforme didactiek waarmee leerkrachten op dezelfde manier uitleggen. Dit kan leerlingen helpen om de rekenvaardigheden beter onder de knie te krijgen. De gouden tip van wiskundedocent Marjolein van Zeelandt: ‘Doe het samen.’
Video over professionaliseren en gespreid leiderschap
- De leerkrachten van basisschool de Spits in Utrecht werken met plezier aan hun verdere professionalisering. Directeur Peter Kooy vertelt welke elementen belangrijk zijn om dit te doen slagen en hoe hij gespreid leiderschap vormt geeft: ‘Leraren moeten vertrouwen en autonomie krijgen om dit uit te voeren.
Video over evidence-informed werken
- Op basisschool de Hazesprong in Nijmegen werkt directeur Miranda van Os samen met haar collega’s sinds een jaar evidence-informed aan het verbeteren van reken- en burgerschapsonderwijs. Daarbij maken zij gebruik van kennis uit de wetenschap, de praktijk en de eigen schoolcontext. Gouden tip van Miranda: ‘Als je iets wilt veranderen, moet je lef hebben’.
Interview: 'We willen jongvolwassenen een betere positie in de samenleving geven’
- Aan de Egelantierstraat in Leeuwarden staat De Brêge, een school voor praktijkonderwijs. De Brêge heeft in 2023 de subsidie Verbetering basisvaardigheden gekregen om het onderwijs in de basisvaardigheden verder te verbeteren. Schooldirecteur Kathy Arends en deelschoolleider Inge Visser vertellen er meer over. ‘Met het onderwijs op de Brêge willen wij jongvolwassenen een betere positie in de samenleving geven.’