Scholen gezocht voor Pageturner

In schooljaar 2024-2025 start een onderzoek naar de effecten van Pageturner, een programma om voorlezen thuis te stimuleren. Hiervoor zijn op zoek naar basisscholen die bij hun kleutergroepen een taalachterstand bemerken. Wilt uw school bijdragen aan de taalontwikkeling van kleuters die dat goed kunnen gebruiken? Meld u dan aan!

Voorlezen is één van de meest effectieve manieren om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, maar helaas is voorlezen niet in alle gezinnen vanzelfsprekend.. Het ouderprogramma Pageturner heeft als doel om voorlezen onderdeel te maken van de dagelijkse routine thuis. Via digitale prentenboeken van Bereslim biedt Pageturner een laagdrempelige manier voor ouders om actief betrokken te zijn bij de taalontwikkeling van hun kinderen. Deze wetenschappelijk onderbouwde aanpak is speciaal ontworpen voor kleuters in groep 1 en 2. De resultaten van een pilotonderzoek naar de impact van Pageturner op het voorleesgedrag van ouders zijn veelbelovend.

Onderzoek door TaalLab

Het TaalLab, een samenwerking met het onderzoeksnetwerk Education Lab NL van de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit Amsterdam, onderzoekt komend schooljaar de effecten van dit programma. Voor het onderzoek zijn zij op zoek naar basisscholen met één of meer kleuterklassen, die een taalachterstand bemerken bij leerlingen in de groepen 1 en 2.

Ontwikkelkracht

Wilt uw school bijdragen aan taalontwikkeling van kleuters die dat goed kunnen gebruiken? Meld u dan aan! Deelnemende scholen kunnen gebruikmaken van het subsidieprogramma van Ontwikkelkracht. Samen werken we aan een taalrijke toekomst voor alle kinderen!

Meer informatie over dit project vindt u op de website van Ontwikkelkracht!