Challenge gepersonaliseerd leren open voor inschrijving
Gepersonaliseerd leren krijgt steeds meer vorm in het middelbaar beroepsonderwijs. Wat is er nodig om deze ontwikkeling verder te brengen? Tijdens een bijeenkomst hebben mensen uit het onderwijsveld een aantal uitdagingen op een rij gezet. Nu vragen we aan iedereen in het veld om mee te denken over oplossingen. MBOin2030, het door OCW ondersteunde innovatieplatform voor toekomstbestendig onderwijs, wil deze initiatieven opsporen, helpen opschalen en financieel ondersteunen.
Op weg naar een toekomstbestendig mbo
Veertig procent van de beroepsbevolking wordt opgeleid in het mbo, voor de banen van morgen. In 2030 is het mbo toekomstbestendig en flexibel. Het sluit maximaal aan bij de talenten en kansen van studenten én bij de arbeidsmarkt. De focus van het onderwijs ligt meer op het resultaat van het leren, niet meer op een diploma. Studenten halen het maximale uit hun talenten en vaardigheden.
De challenge ‘Gepersonaliseerd leren’ zoekt oplossingen voor een modern en flexibel beroepsonderwijs dat optimaal aansluit bij de talenten en ontwikkelkansen van studenten. Dit onderwijs wil een brug zijn tussen deze unieke talenten en de sterk veranderende arbeidsmarkt. De focus van het onderwijs ligt niet alleen op het behalen van een diploma, maar ook op een leven lang ontwikkelen en maatschappelijke en sociale vorming.
Vier thema's voor de toekomst
Gepersonaliseerd leren is een van de vier thema’s waarop MBOin2030 een challenge heeft uitgeschreven. De eerste challenge wordt op dit moment in de praktijk gebracht. Die gaat over dialogisch valideren. Dat is een methodiek die studenten helpt bij het waarderen van wat ze al kennen en kunnen en bij wat ze nog willen leren voor een succesvolle deelname op de arbeidsmarkt. Veel onderwijsinstellingen zijn er enthousiast mee aan de slag gegaan. De challenge ‘Regionale ecosystemen’ heeft geleid tot een sterk team van vier voorlopers die samenwerkingsverbanden tussen onderwijs, instellingen en bedrijfsleven in de regio gaan ondersteunen bij het verduurzamen en versterken van hun organisatie. Op 3 november presenteren ze zich tijdens een feestelijke bijeenkomst. Dankzij de betrokkenheid van al deze initiatieven wordt beroepsonderwijs wendbaarder en sluit het nog beter aan bij de praktijk. Docenten krijgen door al deze vernieuwingen andere taken en competenties. De challenge ‘Nieuwe rollen en taken van docenten’ zoekt daarvoor oplossingen in de praktijk. Deze challenge komt binnenkort online.
Doe mee!
Heb jij mooie oplossingen, tools of methodieken die gepersonaliseerd leren verder brengen? Schrijf je dan in voor de challenge en maak kans op een ontwikkelbudget van 25.000 euro! Je leest hier meer over via deze link.
Meer lezen over MBOin2030? Volg ons op Linkedin.