Het NLQF ontwikkelt zich tot het vliegwiel van LLO

Het Nationaal Coördinatiepunt NLQF vierde in december haar tienjarig bestaan. Zij vroeg de onderwijspartners, waaronder OCW, om van gedachten te wisselen over de komende tien jaar. Het inschalen van opleidingen in een kwalificatieraamwerk dat matcht met het Europees kwalificatieraamwerk (EQF) kan de mobiliteit van werknemers en studenten verder vergroten en zo een bijdrage leveren aan een leven lang ontwikkelen. Daarvoor moet het raamwerk bekender worden. Hier kan jij bij helpen: zet de kwalificaties van jouw opleidingen op je cv en je LinkedIn-profiel!

Alexander Pechtold droomde ooit van een wereld waarin alle opleidingen vergelijkbaar zijn dankzij één standaard. Zijn droom is inmiddels voor een deel werkelijkheid geworden: in Nederland maken al veel branches en alle opleidingen gebruik van de inschalingen van het NLQF. Minister Wiersma noemde het NLQF in zijn openingsspeech de ‘taxateur op de arbeidsmarkt’. Hij is ervan overtuigd dat het goed inschalen van opleidingen een enorme boost geeft aan een leven lang ontwikkelen. ‘Het is heel belangrijk om te weten wat je waard bent op de arbeidsmarkt’, zei hij. ‘Met NLQF kun je als je werkt of studeert laten zien wat je in je mars hebt en weet je met welke opleiding je verder komt. En als je werkgever bent, kun je opleidingen van sollicitanten beter beoordelen. Aanbieders van een opleiding kunnen de waarde daarvan aantonen. En dat is precies wat we nodig hebben.’

Zover is het nog niet. In Europa en wereldwijd zijn er landen die gelijk oplopen met Nederland: Australië, Nieuw-Zeeland en Schotland. Het is goed als Nederland met deze landen in gesprek gaat over een verdere ontwikkeling van het kwalificatieraamwerk.

Prestatie

De afgelopen tien jaar heeft het NLQF de organisatie van niks opgebouwd naar een landelijk werkende organisatie die inmiddels 205 kwalificaties heeft ingeschaald. Per jaar komen daar 60 inschalingen bij. Dat aantal neemt ieder jaar toe. Als je bedenkt dat het anderhalf jaar kan duren voordat het proces van inschaling doorlopen is, is dat een prestatie. Zoals onderwijsverbeteraar en hoogleraar Rudolf van den Berg het tijdens het feestelijke jubileum van het NLQF zei: ‘een beetje onderwijsinnovatie, dat duurt een generatie.’

Nu moet het NLQF bekender worden bij gebruikers van de inschalingen: werkenden, werkzoekenden, werkgevers. Veel onderwijsinstellingen hebben het NLQF al omarmd: voor non-formeel onderwijs en marktpartijen is het NLQF superbelangrijk, omdat het maatschappelijke waarde geeft aan opleidingen.

Blijven ontwikkelen

De uitdaging voor een lerend Nederland is flexibilisering van het onderwijs, onderstreept Wouter van de Sande, plaatsvervangend directeur middelbaar Beroepsonderwijs bij het ministerie van OCW en een van de sprekers tijdens de jubileumviering. ‘De samenleving verandert steeds sneller, dus verliest een diploma sneller zijn waarde. Je blijven ontwikkelen wordt steeds belangrijker. Als het onderwijs flexibeler wordt, kunnen meer mensen op maat bij- en omscholen.’ Om toch de waarde van al die modules en delen van opleidingen te kunnen blijven inschatten, is inschaling noodzakelijk, zo betoogt hij. Zo wordt het NLQF het vliegwiel voor een leven lang ontwikkelen.