Wetenschappelijke curriculumcommissie benoemd

Op vrijdag 4 september heeft de ministerraad ingestemd met de voordracht van leden voor de wetenschappelijke curriculumcommissie. De taak van deze commissie is om onafhankelijk en met een wetenschappelijke blik advies te geven over een vernieuwd curriculum voor het primair en voortgezet onderwijs. De brief aan de Tweede Kamer waarin de benoeming wordt toegelicht is hier te lezen. De commissie heeft veel onderzoekservaring en brede expertise.

Daarnaast start de SLO de komende weken met de werving van vakexperts, leerkrachten en docenten om deel te nemen aan het traject om de kerndoelen en eindtermen te ontwikkelen. Deze teams gaan overigens pas van start, nadat de Curriculumcommissie haar advies heeft uitgebracht. Leraren die interesse hebben, kunnen zich hier aanmelden voor de selectie: stuur deze uitnodiging ook vooral door aan collega’s die mogelijk geïnteresseerd zijn.

Het eerste thema waar de commissie mee aan de slag gaat is een advies over de manier waarop curriculumvoorstellen, die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld door teams van leraren en schoolleiders, kunnen worden gebruikt om vernieuwde kerndoelen te ontwikkelen. Hiernaast kijken ze naar de manier waarop het vervolgproces is vormgegeven, waaronder de opdracht aan de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) om de kerndoelen met vakexperts en leraren te ontwikkelen. Later in het traject zal de commissie zich buigen over de kerndoelen en eindtermen die zijn ontwikkeld, alvorens ze op pilotscholen worden uitgeprobeerd in de praktijk.

Ook wordt in de komende maanden beter in beeld gebracht waar leraren nog aandachtspunten zien bij de vernieuwing van het curriculum, en wat er nodig is om nieuwe kerndoelen straks goed in de praktijk te brengen, bijvoorbeeld wat er voor nascholingsaanbod nodig is, en wat voor leermiddelen.