Het schoolplan: wat moet en wat mag?
Bij de start van het experiment Regelluwe scholen gaven deelnemende scholen aan dat zij graag willen werken met een schoolplan dat goed past bij het onderwijs en de kwaliteitsaanpak op hun eigen school. Uit gesprekken met deze en andere scholen bleek dat veel scholen en schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs denken dat het schoolplan altijd een periode van vier jaar moet beslaan, terwijl het plan ook een kortere doorlooptijd mag hebben. Alle scholen weten dat de medezeggenschapsraad moet instemmen met het schoolplan en dat het schoolbestuur de eindverantwoordelijkheid draagt. Na vaststelling − en ook na wijziging − van het plan moet het schoolbestuur het schoolplan (digitaal) naar de inspectie sturen.
Compact schoolplan
In de praktijk blijkt er meer mogelijk te zijn dan soms wordt gedacht. Scholen mogen zelf bepalen of zij werken met een eenvoudig, handzaam en visueel sterk schoolplan, of juist met een uitgebreider plan. Het doel is een effectief en bruikbaar plan voor het team, dat sturing geeft aan het onderwijs en waarin visie, onderwijsaanpak en ambities van de school samenkomen. In de wet staat welke onderwerpen aan de orde moeten komen in het schoolplan. De vormgeving is echter helemaal vrij. Als bepaalde onderdelen al in de schoolgids, een visiedocument of een jaarplan zijn beschreven, hoeven deze onderdelen niet per se in het schoolplan te staan en kan ook naar passages in andere documenten worden verwezen.
Digitale handreiking
OCW en de inspectie hebben in een beknopte handreiking op een rij gezet welke ruimte er is bij de opzet en de vormgeving van het schoolplan. Het schoolplan is en blijft een belangrijk document. De digitale brochure ‘Schoolplan: handvat voor kwaliteitsbeleid’ kan helpen om – samen met uw team – te bekijken welke aanpak voor het schoolplan past bij uw school en uw team.